İlk evrede şema terapisti, şemaları tespit etmesi, çocukluk ve ergenlikteki şemaların kökenini anlaması için danışanlarına yardım eder. Değerlendirme sürecinde terapist, danışanı şema modeli hakkında eğitir. Danışan uyumsuz baş etme biçimlerini, fark etmeyi ve baş etme tepkilerinin şemaların devam etmesini nasıl sağladığını öğrenir.
Değerlendirme ve eğitim evresi tamamlandıktan sonra, terapist danışanın ihtiyaçlarına bağlı olarak bilişsel, deneysel, davranışsal ve bireylerarası stratejileri esnek bir tavırla birleştirerek değişime odaklanılır.
Şemanın yol açtığı işlevsiz baş etme biçimlerinin yerini işlevsel davranışlara bırakması da şema iyileşmesinde modlarla, tekniklerle ve ödevlerle danışanı olumlu şemalara sağlıklı moda getirilmesi hedeflenmektedir.